Last Updated on

Starten met Yoga!

Yoga oefeningen zijn lichamelijk activiteitene die als doel hebben om je in geestelijke en lichamelijke in balans te houden. Yoga is erg toegankelijk. Het is namelijk geschikt is voor zowel jong als oud.

De gezondheidseffecten?

Dat deze oefeningen gezond zijn, dat staat vast. Zeker wanneer je in een stressvolle periode zit of wanneer je geestelijk door een moeilijke en turbulente periode gaat.  Zeker voor mensen die willen afvallen, kan Yoga een prettig steuntje in de rug zijn.  

Wat is Yoga?

Yoga is een methode die je leert te ontspannen, meer controle over je lichaam te krijgen, om minder snel uit balans te raken. Daarnaast leer je een optimale ademhaling te hanteren. Zo kan je evenwichtiger met problemen en uitdagingen om gaan. Ook wordt je spoeler in je spieren en heb je tijd om tot je zelf te komen. Dit alles maakt dat je je  je lichaam beter leert kennen.

Ondanks dat er heel veel verschillende vormen van zijn hebben zij allen het zelfde basis principe. Alle Yogavormen gaan er namelijk vanuit dat je pas optimaal kunt functioneren wanneer je lichaam en geest met elkaar in balans zijn.

infographic met voordelen van yoga

Bekende Yoga vormen

Ontstaan van Yoga

De naam is afkomstig van het woord Yug wat in het Nederlands verbinding betekent. Meer dan 200 jaar voor Christus vormden verschillende Yogavormen al onderdeel van een brede filosofische stroming. Echter pas duizenden jaren later werd het ontwikkeld tot de bewegingsvorm zoals wij die nu kennen.

Yoga is gezond! Hieronder vind je 8 Redenen om ook aan onze serie met te doen:

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    1. Minder stress en een beter humeur:

    Er zijn een aantal yogamethoden die gebruik maken van specifieke meditatietechnieken. Deze technieken die richten zich op je ademhaling en op het constante 'mind chatter' te stillen. Op deze wijze zal je stress verlichten en krijgt een ontspannen gevoel. Door dezee ademhalingstechnieken te oefenenneemt ook het zuurstofgehalte in je hersenen toe. Dit maakt dat je je gelukkiger en tevredener voelt.

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    2. Vergroot je zelfvertrouwen:

    Niet alleen de spirituele waarden maar ook je zelfvertrouwen kan je daarwerkelijk versterken met de meditatie. Je gaat door een proces van het loslaten heen. Je laat de spanningen uit je geest gaan. Dit maakt dat ruimte krijgt om je zelfverzekerd te voelen over je fysieke lichaam. Geen enkele vorm van angst, zal je tegenhouden om een te werken aan een sterke interne verbinding met jezelf. Dit proces zal niet onopgemerkt blijven binnen je persoonlijke omgeving. Deze toegemomen sterke verbinding met jezelf zal zich ook weerspiegelen in de perceptie van anderen. Het zal je helpen om je relaties te verbeteren door meer compassie en je toegenomen bewustzijn.

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    3. Gezond bewegen en minder risico op letsel:

    In tegenstelling tot een intensieve bewegingsvorm als bijvoorbeeld hardlopen loop je minder risico op letsel. Je onderneemt namelijk geen serie van snelle beweging waarbij veel van je krachtsinspanning komt kijken. Je hebt geen voorhoogde spierspanning en daardoor minder kans op blessures. Als je intensief sport / beweegt, dan ontstaat er vaak een onbalans in je spieren. Met name in je antagonisten ( samenwerkende spieren). Yoga richt zich meer op het in evenwicht brengen van je spieren. Je verenigt je lichaam en geest.

  • 4. Gewicht verliezen:

    Wanneer je overgewicht hebt, dan kan het goed mogelijk zijn dat je onevenwichtigheden in je dagelijks leven ervaart. Dit heeft vaak als vervelend gevolg een gewichtstoename dat is ontstaan door overmatige stress. Beoefen jij regelmatig yoga, dan stelt je dit beter in staat om een diep gevoel van ontspanning te brengen in je lichaam en je geest. Door te ontstressen lukt het je beter om op een natuurlijke manier af te vallen.

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    5. Meer flexibiliteit:

    Veel mensen zeggen vaak dat ze niet flexibel genoeg zijn om yoga te doen. Misschien ben jij er zelf ook wel zo een. Maar eigenlijk het niet uitmaakt hoe strak je spieren zijn. Door te oefenen leer je vanzelf je spieren veilig te stretchen. Stap voor stap zal je resultaat zien zonder dat je je bovenmatig hoeft in te spannen. Bovendien rek je met yoga ook ander zacht weefsel in je lichaam. Het gaat hierbij om je banden en pezen. Door deel te nemen aan bijvoorbeeld onze serie zal je bewegingsbereik in je gewrichten groter worden waardoor je vrijer kunt bewegen.

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    6. Verbeter je kracht en de spiertonus:

    Yoga-poses hebben een sterk effect op de kracht van je bovenlichaams. De oefeningen als de neerwaartse en opwaartse hond en bovendien niet te vergeten de plank zijn hier uitstekende voorbeelden van. Daarnaast zijn er veel staande poses waarmee je je bovenspieren en onderrug versterkt. Wanneer je kiest voor een uitgebalanceerde reeks van poses zal je ieder deel van je lichaam versterken. Je hoeft niet eens nadruk te leggen op specifieke spiergroepen.

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    7. Een verlaging van je bloeddruk door je ademhaling:

    Door regelmatig yoga te beoefenem, neemt je longcapaciteit toe. Dit kom ademhalingsoefeningen waarbij de focus op diep ademen ligt. Deze voordelen zal je trouwens ook ervaren wanneer je intensievere sporten aan het beoefenen bemt. Je uithoudingsvermogen zal daarom toenemen Bovendien vertraagt meditatie en kalmerende yoga je hartslag, wat op zijn beurt de bloeddruk verlaagt. Daar weer aan gekoppeld is een verbetering van je immuunsysteem en een verlaging van je cholesterolgehalte.

  • Beleef Yoga, voel je energieker en vitaler en zie er stralend uit 1

    8. Verbetert je houding:

    Beoefen je regelmatig yoga, dan behoud je een gezonder gewicht. Je blijft flexibeler en je verbetert je spiertonus en kracht. Door deze positieve effecten op ons lichaam zal je merken dat ook onze (lichaams)houding sterk verbetert. Met name je buik- en rugspieren gaan uw gewicht volledig ondersteunen. Geen vervelende, zurende pijntjes en vage klachten meer.

Doe mee met onze 15 minutes Yoga serie met Lorena

De wortel chakra is al eeuwenlang de essentiële basis voor alle Tibetaanse medische studies. Op deze pagina geven wij je graag een duidelijk overzicht belangrijke onderwerpen van de traditionele Tibetaanse wetenschap van de genezing. Door meer te weten over essentiële onderwerpen die in de wortel chakra aan bod komen, zijn wij in staat om ons volledig voor te bereiden.

Deze 15 minuten video met yoga oefeningen bestaat uit:

Het eerste deel is een Tibetaanse meditatie Pranayama’s.Deze sessie helpt om de geest te zuiveren. Dit doe je terwijl je de bewegingen op de handen. Door te tellen, oefen je daarnaast het in- en uitademen. Vervolgens volgt er een warming up voor je spieren en gewrichten en gaan wij ons focussen op het verminderen van de stijfheid van je lijf. We sluiten af met een aantal yoga-poses.
Belangrijke tip, let meer op het volgen van de oefeningen, perfecte yoga-poses zijn nu nog niet van belang.

Verdieping bij onze Yoga-serie

Er is een Tibetaans gezegde dat: “de eerste kwaal dan indigestie, en gekookt water, het eerste medicijn.” Er zijn veel van deze uitdrukkingen waarmee we de kennis van Tibetaanse genezing kunnen afleiden. Bijvoorbeeld het drinken van gekookt water om indigestie te genezen, vertellen ons iets van traditionele behandelingen.

Yoga met Lorena deel 1 (31 maart 2020)  

Heb jij een vraag voor Lorena? Stel deze dan hier!

Vraag aan Lorena

Doe jij al mee met onze Yoga serie?

Zoals je wellicht weet is Yoga al een hele oude vorm van lichaamsbeweging. De Yoga-poses richten zich op je kracht, je flexibiliteit en je ademhaling. Het is dan ook bewezen dat je door regelmatig een yoga-sessie te volgen je fysieke en mentale welzijn bevordert. De belangrijkste onderdelen van yoga zijn houdingen (een reeks bewegingen die ontworpen zijn om kracht en flexibiliteit te vergroten) en de ademhaling.

Nogmaals wat gezondheidsvoordelen op een rij:

Er zijn tientallen wetenschappelijke onderbouwde studies gepubliseerd. Hoewel er altijd ruimte is voor nog meer en nog verdergaande studies over de gezondheidsvoordelen, laten veruit de meeste studies zien,  dat yoga een veilige en effectieve manier is om fysieke activiteit te verhogen, vooral kracht, flexibiliteit en evenwicht.

Ook tonen studies aan dat het regelmatig beoefenen gunstig is voor:

– Mensen met hoge bloeddruk
– Met met hartziekten
– Mensen met pijnklachten
– Mensen met lage rugpijn
– Mensen met depressie
– Mensen met stress.

Dus wat let je?! Doe mee met onze serie. Aan de hand van Onze Yoga-instructrice Lorena, nemen je graag mee op reis in de wereld die wij Yoga noemen. Vandaag deel 2 Yoga in de natuur genietend van de lente zon.

Yoga met Lorena deel 2 (9 april 2020)  

Heb jij een vraag voor Lorena? Stel deze dan hier!

Vraag aan Lorena

Over Yoga oefeningen:

De oefeningen hebben allerlei positieve invloeden op je organen, zenuwgestel, bloedvaten,gewrichten, spieren en klieren. Het doel van de oefeningen is om alles weer in evenwicht te brengen. Om het maximale uit je oefeningen te halen is een goede ademhaling erg belangrijk. Je docent weet hier meer over.

Bewustwording:

Bewustwording is het sleutelwoord bij. Tijdens de oefeningen word je bewust van je lichaam en ben je beter instaat te luisteren naar je lichaam. Het mooie van bewustwording is dat je vroegtijdig in staat bent om spierspanningen en stress op te merken.

En dit zal je bijvoorbeeld kunnen helpen om makkelijker af te vallen of om drastische veranderingen in je levensstijl te maken.

Yoga met Lorena deel 3 (16 april 2020)  

Bronnen

Yoga tips van Lorena:

Hoe lang dien je een Yogahouding vasthouden om optimal te profiteren? Deze vraag hoor ik met enige regelmaat.
Het antwoord op deze vraag hierop ligt bij jou! Yoga draait namelijk om het uitdagen van je grenzen. Dit is de basis voor het verkrijgen van nieuwe stadia van kracht en flexibiliteit. Echter overstrekken is natuurlijk niet de bedoeling. Luister daarom naar je lichaam. Forceer nooit en bij acute pijn stop onmiddelijk. Yoga moet leuk zijn waarbij je je lichaam en geest uitdaagt en waarbij je je eigen grenzen herkent en bewaakt.

Factoren waarmee je rekening dient te houding gedurende een Yoga-sessie:

  •  Je leeftijd. Zowel kinderen als bejaarden doen er verstandig aan om de Yoga-pose niet lang aan te houden zodra er een vorm van pijn zich voordoet.
  • Blessures. Heb jij een blessure of kom je net terug van een blesurre, wees voorzicht en stop bij het voelen van pijn.
  • Je conditie. Heb je een slechte conditie? Bouw rustig op! Door langzaam de poses langer aan te houden, bouw je op een verantwoorde wijze aan meer kracht en flexibiliteit.
  • Medische conditie. Heb je een medische conditie of heb je in het verleden te kampen gehad met ingrijpende medische klachten? Neem dan contact op met je (huis)arts en win advies in voordat je begint.

Yoga met Lorena deel 4 (24 april 2020)  

Heb jij een vraag voor Lorena? Stel deze dan hier!

Vraag aan Lorena

Geef een reactie