Moringa wat is het? Hoe werkt het? en nog veel meer

Moringa wat is het? Hoe werkt het? en nog veel meer

Last Updated on

Wat is Moringa?

Moringa is een plant die inheems is in gebieden van India, Pakistan, Bangladesh en Afghanistan. Het wordt ook gekweekt in de tropen. De bladeren, schors, bloemen, fruit, zaden en wortel worden gebruikt om medicijnen te maken.moringa oleifera

Moringa wordt oraal ingenomen voor bij tal van klachten en aandoeningen. Echter er is meer onderzoek nodig of definitief de werking en veiligheid vast te kunnen stellen bij tal van aandoeningen. Voorbeelden hiervan zijn bloedarmoede, artritis en andere gewrichtspijnen (reuma), astma, kanker, constipatie, diabetes, diarree, aanvallen, maagpijn, maag- en darmzweren, darmspasmen, hoofdpijn, hartproblemen, hoge bloeddruk, nierstenen, symptomen van de menopauze, schildklieraandoeningen, en infecties.

Wanneer wordt Moringa nog meer ingenomen?

Moringa wordt ook via de mond genomen om de zwelling te verminderen, als antioxidant, om spasmen te voorkomen, de geslachtsdrift te verhogen (als afrodisiacum), zwangerschap te voorkomen, het immuunsysteem te versterken en de productie van moedermelk te verhogen. Sommige mensen gebruiken het als voedingssupplement of als tonicum. Het wordt ook gebruikt als een “waterpil” (diureticum). Moringa wordt soms rechtstreeks op de huid aangebracht als kiemremmer of droogmiddel (samentrekkend). Het wordt ook toegepast op de huid voor de behandeling van infectiezakken (abcessen), de voet van een sporter, roos, tandvleesaandoeningen (gingivitis), slangenbeten, wratten en wonden. Olie uit moringa zaden wordt gebruikt in voedsel, parfum en haarverzorgingsproducten, en als een machine smeermiddel. Er is nogmaals niet voldoende onderzoek gedaan om met zekerheid van te kunnen stellen dat Moringa effectief is in de behandelingen van bovengenoemde kwalen en aandoeningen.

Een gezonde voedselbron

Moringa is een belangrijke voedselbron in sommige delen van de wereld. Omdat het goedkoop en gemakkelijk kan worden gekweekt. De bladeren bevatten veel vitaminen en mineralen die ze vasthouden als ze gedroogd zijn. In India en Afrika wordt moringa gebruikt in voedingsprogramma’s om ondervoeding te bestrijden. De onrijpe groene peulen (drumsticks) worden op dezelfde manier bereid als groene bonen, terwijl de zaden worden verwijderd uit meer rijpe peulen en worden gekookt als erwten of geroosterd als noten. De bladeren worden gekookt en gebruikt zoals spinazie, en ze worden ook gedroogd en gepoederd voor gebruik als specerij. De zaadkoek die overblijft na de oliewinning wordt gebruikt als meststof en ook om bronwater te zuiveren en zout uit zeewater te verwijderen.

Moring en afvallen

De bladeren van deze plant worden ook als goed beschouwd wanneer men probeert omkilo’s af te vallen. Moringa bladeren zitten namelijk vol met vitaminen en mineralen. Daarnaast zijn ze ook rijk aan gezonde antioxidanten en bioactieve plantaardige stoffen. Ze bevatten echter wel een hoog gehalte aan fytaten, die zich binden met mineralen, waardoor ze minder goed door het lichaam worden opgenomen. Een kopje of 21 gram moringa bladeren bevatten:
  •  Eiwit: 2 gram
  • Vitamine B6: 20% van de Dagelijks aanbevolen hoeveelheid
  •  Vitamine C: 11% van de Dagelijks aanbevolen hoeveelheid
  • IJzer: 10% van de Dagelijks aanbevolen hoeveelheid
  • Riboflavine (B2): 11% van de Dagelijks aanbevolen hoeveelheid
  • Vitamine A (uit bèta-caroteen): 9% Dagelijks aanbevolen hoeveelheid
  • Magnesium: 8% van de Dagelijks aanbevolen hoeveelheid

Moringa en gewichtsverlies

Moringa bladeren worden beschouwd als gunstig voor mensen die proberen af te vallen. Verschillende studies uitgevoerd op dieren tonen aan dat moringa de vetvorming in het lichaam kan verminderen en de vetafbraak kan verbeteren. Moringa bladeren bevatten ook anti-inflammatoire eigenschappen, wat gunstig is wanneer gewichtsverlies je uiteindelijke doel is. Volgens sommige onderzoekers zijn isothiocyanaten de belangrijkste ontstekingsremmende stoffen die gevonden worden in moringa bladeren, peulen en zaden. Maar het onderzoek is tot nu toe beperkt gebleven tot proefbuisjes en dierstudies. Meer onderzoek is nodig om het effect van moringa oleifera op de mens te verduidelijken.

Mogelijke andere voordelen voor de gezondheid

  • Goed voor huid en haar: Moringa bladeren verbeteren de bloedsomloop in het lichaam. Ze werken als een natuurlijke ontgifter en bevorderen een gezonde huid en gezond haar.
  • Goed voor gezonde botten: Beladen met calcium en fosfor, zijn moringa bladeren goed voor mensen die lijden aan artritis en gewrichtspijn.
  • Goed voor de bloeddruk: Isothiocyanaat en niaziminine verbindingen zijn gevonden in moringa deze kunnen de verdikking van de slagaders stoppen en het risico van een beroerte en een hartaanval voorkomen.

Hoe moringa te consumeren

U kunt zowel een ochtendsupplement, poeder of capsules nemen. U kunt ook moringa-thee maken. Maar wees voorzichtig met de dosering en raadpleeg uw arts voordat u het in uw dagelijke routine opneemt.

Hoe Moringa u kan helpen om te slapen, maar ook om natuurlijke langdurige energie te geven tijdens de dag.

Vecht u met zowel slapeloosheid als chronische vermoeidheid? Door het drukke, luide karakter van de moderne samenleving wordt ons circadiane ritme verstoord. Dit kan komen door zaken als lichtvervuiling, psychologische stress en geluidshinder. Het kan zijn dat u niet goed kunt slapen, en zelfs in het zeldzame geval dat u dat wel slaapt maar dat u overdag nog steeds uitgeput.Wellicht heeft u wel veel remedies geprobeerd om hiermee om te gaan, zoals yoga, therapie, supplementen zoals valeriaanwortel, melatonine, ginseng en B12; of zelfs voorgeschreven medicijnen zoals amfetamine, antihistaminica en kalmerende middelen. Hoewel dit alles tot op zekere hoogte kan helpen, vind je nog steeds dat je een ernstig probleem hebt en dat de onderliggende oorzaak van je problemen niet wordt opgelost. Ik snap het. Een van de belangrijkste factoren die hierbij een rol spelen is het dieet; een gebrek aan goede vitaminen en voedingsstoffen.

Het effect van een plantenextract

Maar als je net als ik bent, ben je misschien moe van het nemen van meerdere pillen per dag. Een plantenextract dat bekend staat als moringa kan dit probleem oplossen en je alle voordelen geven die je nodig hebt om slapeloosheid te bestrijden, maar je ook wakker houden gedurende de dag. Moringa, of moringa oleifera, is een zeer boeiende plant dat ontgiftend en voedend is.  De bladeren, zaden en bloemen van moringa bevatten een grote concentratie vitaminen, aminozuren en antioxidanten in veel hogere concentraties dan de gemiddelde plant. Moringa is niet uw typische rage “supervoeding”; het heeft een breed scala aan wetenschappelijke voordelen waarover u kunt lezen in “9 Science Based Benefits of Moringa”.

Hoe Moringa u helpt om te slapen…

De belangrijkste invloedrijke factor voor een goede slaap is een goed dieet. Als je goed eet en al je voedingsstoffen binnenkrijgt, zul je ook goed slapen. Moringa zit vol met geconcentreerde voedingsstoffen die zorgen voor een gezonde en rustgevende nachtrust. Moringa is vooral goed voor slapeloosheid, of slaapproblemen, door de unieke combinatie van voedingsstoffen. Moringa bladeren bevatten tryptofaan en met behulp van ijzer, riboflavine en vitamine B6 (allemaal natuurlijk aanwezig in Moringa) kan tryptofaan worden omgezet in serotonine en melatonine, die zorgen voor een gezonde slaap en een stabiele stemming. Serotonine, oftewel 5-hydroxytryptamine, is het meest bekend om zijn rol in antidepressiva en anti-angst medicijnen. Serotonine wordt ook vaak gebruikt in medicijnen voor de behandeling van slapeloosheid vanwege de essentiële rol die het speelt bij de productie van melatonine. Moringa is ook rijk aan antioxidanten en andere stoffen die de gezondheid van de schildklier verbeteren, waardoor het gunstig is voor de bestrijding van slapeloosheid.

Aminozuren in moringa voor de slaap

Naast serotonine bevat moringa ook alle 8 essentiële aminozuren. Tryptofaan is een krachtig aminozuur in moringa dat ook gekoppeld is aan serotonine en melatonine. Het staat bekend om zijn voordeel bij de behandeling van door angst veroorzaakte slapeloosheid, wat een van de meest voorkomende redenen voor slapeloosheid in de moderne samenleving is.

Moringa en slaaptekort herstel

Daarnaast kan moringa ook helpen bij de schadelijke effecten van slaaptekort. Je zou kunnen vinden dat zelfs nadat je eindelijk een goede nachtrust hebt gekregen na een lange week van rusteloosheid, het een tol eist van je. U kunt zich daarna nog dagenlang traag, mistig en zwak voelen. Dit komt door een fenomeen dat bekend staat als “oxidatieve stress”, wat een onbalans is tussen zuurstofvrije radicalen en antioxidanten. Antioxidanten helpen vrije radicalen te bestrijden, en wanneer je lichaam niet genoeg produceert, komen vrije radicalen te veel voor. Oxidatieve stress is uiterst schadelijk voor de gezondheid omdat het het verouderingsproces versnelt door het creëren van celbeschadiging. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat slaaptekort direct leidt tot oxidatieve stress, en moringa, dat meer dan 46 antioxidanten bevat, waaronder vitamine A, BHA, β-caroteen, en vele andere essentiële stoffen; zal u snel helpen om te herstellen van uw slaaptekort kater. Niet alleen dat, maar het zal je ook jong houden.

Moringa geeft je natuurlijke energie.

Naast de antioxidanten in moringa die helpen bij het herstel van slaaptekort, geeft het je lichaam ook een natuurlijke, grenzeloze hoeveelheid energie om je wakker te houden gedurende de dag. Je kunt je afvragen hoe moringa zowel slapeloosheid als chronische vermoeidheid kan behandelen. Als het u slaperig maakt, hoe kan het u dan ook wakker houden? Dit komt omdat moringa uw circadiane ritme herstelt, waardoor u alleen melatonine kunt produceren als het tijd is en u alleen energie krijgt als u het nodig heeft. Moringa is geen stimulerend middel zoals cafeïne, dus het neemt je vermogen om te slapen niet weg als het nodig is. Het leidt ook niet tot de negatieve bijwerkingen die gepaard gaan met cafeïne en andere stimulerende middelen zoals amfetamine, zoals een hartslag, zweten en een grote crash periode. Het bevat meer vitamine C dan sinaasappels, meer calcium dan melk, meer ijzer dan spinazie en meer kalium dan bananen . Daarnaast heeft het een krachtige combinatie van B-vitamines. Met name vitamine B1 is essentieel voor de omzetting van suiker in energie, en het is overvloedig aanwezig in moringa. Een tekort aan vitamine B1 is een directe oorzaak van chronische vermoeidheid, maar mensen zijn zich vaak niet bewust van het belang ervan. Van B-vitamines is ook bekend dat ze een accumulatief effect hebben in de strijd tegen vermoeidheid, dus terwijl je misschien niet direct maximale resultaten ziet, zal het nemen van moringa op regelmatige basis je steeds meer energie blijven geven terwijl je het neemt. Bovendien zullen B-vitamines uw geheugen en focus verbeteren.

Merkketenaminozuren in moringa en hun rol in de energieproductie

Merkketenaminozuren zijn een groep aminozuren die essentieel zijn voor de gezondheid van de spieren. Ze bestaan uit leucine, isoleucine en valine, die allemaal aanwezig zijn in de moringa plant. Naast de behandeling van spierzwakte helpen ze vermoeidheid te verminderen en de concentratie te verbeteren door de spieren te voeden met meer energie. De meeste mensen nemen supplementen om zich te vullen met vertakte-keten aminozuren, of ze krijgen het van rood vlees, waarvan is aangetoond dat het negatieve gezondheidseffecten heeft als het regelmatig wordt gegeten. Moringa is een veel gezondere plantaardige bron voor vertakte-keten aminozuren.

Conclusie

Concluderend, de reden dat moringa zo effectief is in het voorkomen en behandelen van vermoeidheid is vanwege de krachtige combinatie van vele vitaminen en aminozuren die allemaal helpen bij het voorzien van het lichaam van energie. In theorie zou je al deze materialen kunnen vinden in andere voedingsmiddelen of supplementen, maar je zou verschillende supplementen en voedingsmiddelen moeten combineren om dezelfde concentratie en voordelen te krijgen die moringa alleen heeft. Hetzelfde voordeel wordt tentoongesteld als het gaat om slapeloosheid of gebrek aan slaap, omdat het gericht is op de hoofdoorzaak van het probleem, zoals stress, stemming en gebrek aan efficiëntie van de neurotransmitter. Het gemak van het hebben van een go-to behandeling in tegenstelling tot het nemen van meerdere supplementen, in combinatie met de wetenschappelijke steun voor moringa, toont aan dat het veel meer is dan alleen maar een andere kruidenthee. probeer deze Moringa Latte en voel het verschil zelf.