Leren touwtje springen

Touwtje springen..verbeter je uithoudingsvermogen, coördinatie en nog veel meer met

Leren touwtje springen, bekijk onze tips en train effectiever:
  1. Hoe sneller je springt, hoe hoger je energieverbruik.
  2. Pas wel je snelheid aan op je coordinatie, asl je iedere keer met je touw in de knel komt, heeft het natuurlijk geen zin om snel te springen.
  3. Kies een touw met de goede lengte, of maak je eigen touw op maat.
  4. (Sla het touw dubbel en laat het recht naar beneden hangen vanaf onder je oksel tot aan de grond. Als je het touw strak trekt is dat de juiste lengte. De handvatten tellen niet mee).
  5. wanneer je naast touwtje springen ook een andere sport wilt doen? Is het ook mogelijk om touwtje springen als warming – up te gebruiken, begin dan vooral rustig met springen!
  6. Probeer op de bal van je voet te landen waarbij je voeten zo kort mogelijk contact maken met de grond. Zet je knieën niet op slot.
  7. Met name de eerste paar weken is het verstandig om minimaal 1 dag rust tussen twee springtrainingen te plannen. (je kan op de rustdag natuurlijk wel gaan wandelen)
  8. Je kan het beste springen op een onverharde ondergrond, bijvoorbeeld rubberen matten of houten vloer, minder goed zijn asfalt en beton.
  9. Maak het springen leuk door veel te variëren in het springen, eenbenig, afwisselend tempo, ‘lopen’ in het touw.Gebruik hiervoor de filmpjes op onze site!
  10. Breid je training steeds uit, soms maar met een paar sprongen peer keer, als je een springtouw hebt met teller erin kan dit enorm stimuleren! (bestel nu!!!)
  11. Voel goed bij jezelf of je lichaam het aankan, krijg je pijn die niet op spierpijn lijkt, doe het dan een paar dagen rustig aan, ga terug in je schema, breid even niet uit.
  12. Beloon jezelf na een lekkere training, een warm bad, een warme douche, een lekkere parfum, een goed boek, iets ontspannends (maar niet met eten)!

Meer weten? Bekijk dan ook:

Instructiefilmpjes

Touwtje springen doe je

Een touwtje springen schema.

Wil je meer gaan bewegen? bekijk dan ons bewegingsoverzicht of ons fitnessoverzicht