mei 1, 2015

Koolhydraatarm dieet

koolhydraatarm-dieetKoolhydraatarm dieet

De inname van koolhydraten spelen een belangrijke rol bij afvallen.

Wanneer u kiest voor een koolhydraatarme dieet kunt u kiezen uit een dieet lijst vol met koolhydraatarme producten en koolhydraatarme recepten.

Er is zelfs koolhydraatarm brood te verkrijgen. Een koolhydraatarm ontbijt is hierdoor zo gemaakt.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten is ook wel een ander woord voor suikers of sachariden, een koolhydraat is bedoeld om energie te leveren aan ons lichaam. Elke gram van de koolhydraten levert 4 kcal in energie. De andere voedingsstoffen naast koolhydraten zijn eiwitten en vetten.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een dieet dat heel weinig koolhydraten bevat. Wanneer je weinig koolhydraten neemt, neem je automatisch minder energie (kcal) tot je en val je af, je verbrand de vetten van het lichaam om als energie te gebruiken. In de volksmond worden deze diëten ook welk crash diëten genoemd.

Bekende koolhydraatarme diëten zijn het Ziekenhuisdieet, Prodimed, Dr Frank dieet en het South Beach dieet. Daarnaast het door dokter Atkins ontwikkelde dieet een gerenommeerd koolhydraatarm dieet.

Een ander koolhydraatarm dieet dat behoorlijk populair in Nederland is, is het Dukan dieet. Ook dit dieet is ontwikkeld door een arts en wordt al bijna 40 jaar voorgeschreven.

Waar zitten veel koolhydraten in?

In brood, pasta, rijst, aardappelen en fruit zitten veel koolhydraten, maar er zijn talloze producten waar dit veel in zit.

Voordelen van koolhydraatarme dieten

Je kan wel voldoende vet en eiwit eten, waardoor je een verzadigd gevoel hebt en minder trek. Je valt snel af. Een eiwitrijk dieet schema heeft hierdoor enorm veel voordelen.

Nadelen van koolhydraatarme dieten

Het grote nadeel van koolhydraatarme diëten is dat ze rijk zijn aan eiwit en vaak ook aan verzadigd vet. Een eiwitrijke voeding vormt een grote belasting voor de nieren. Dat is met name gevaarlijk voor mensen die lijden aan hoge bloeddruk en diabetes, en op lange termijn voor iedereen. Een grote consumptie van verzadigd vet is namelijk schadelijk voor iedereen.

Een ander nadeel van koolhydraatarme diëten is dat je van een aantal essentiële voedingsstoffen te weinig binnen krijgt: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels.

Tenslotte zijn sommige deskundigen niet enthousiast over dit type dieet, omdat je hierbij weer snel terugvalt naar je oude gewicht. Dat betekent dat iemand, na op zijn streefgewicht te zijn gekomen, weer in zijn oude voedingspatroon valt en binnen twee jaar op zijn oude gewicht terug is. Overgewicht is schadelijk voor de gezondheid, maar sterke schommelingen van het gewicht zijn dat nog meer.

Het is dus van groot belang dat je na het afvallen ook een plan maakt hoe het verder in de toekomst moet, voordat alle kilo’s er zo weer aanzitten!

Heb jij ervaring met een koolhydraatarm dieet? Tips? Wil je deze delen? Laat dan hier onder een reactie achter

Geef een reactie