1 december 2016

Buikspieren trainen met een balansbal

gymbal-oefeningenBuikspieroefeningen balansbal

Onderbuikspieren trainen? Kies dan voor oefeningen met de balansbal of ook wel gymbal of fitnessbal genoemd en train je buikspieren of een verantwoorde wijze.

Buikspieroefeningen met een balansbal zijn ideaal voor de beginnende sporter, mensen met lichte rugklachten en voor mensen die core stability oefeningen zoeken.

Voordelen van buikspieroefening met een balansbal.. 

Met deze manier van je buikspieren trainen werk je gelijk aan het versterken van je bekken. Pijnklachten rondom de bekken kunnen hierdoor gereduceerd worden. Zeker omdat vrouwen vaker klachten rondom het bekkengebied ervaren is het voor hun interessant om deze oefening op te nemen in hun buikspieroefeningen schema.

De balansbal of ook wel fitnessbal genoemd is een prima oefeningen voor je core 

Wanneer je traint met een balansbal dreigt je lichaam continue uit balans te raken. Het is dan aan jouw hele lichaam (core) om de balans gedurende de oefening te bewaren of te herstellen.

Dit is een natuurlijk proces dat als voordeel heeft dat je naast je grotere spieren ook jouw kleinere spieren mee traint.  Je lichaam krijgt hierdoor als het ware meer detail.

Aan de slag met buikspieroefeningen en de balansbal.

Volg onderstaande stappen en zorg voor een goede lichaamshouding en hanteer je de juiste techniek.

Stap 1: Ga op de balansbal liggen met je gezicht naar boven.
Stap 2: Grijp met je beide armen naar achter en pak het object vast waarmee je de balans bewaart. Bijvoorbeeld een bankje of je bedrand. Zorg ervoor dat je armen licht gebogen zijn.
Stap 3: Span je buikspieren aan en beweeg je beide knieën gebogen omhoog totdat je beide knieën richting het plafond wijzen. Wil je de oefening zwaarder maken? Laat dan je onderbenen bij het omhooggaan vooruit wijzen.
Stap 4: Beweeg tot slot langzaam terug naar je startpositie maar zorg er wel voor dat er druk om je buikspieren blijven staan.
Stap 5: Eenmaal aangekomen in de startpositie haal je de druk van je buikspieren en neem je 1 á 2 seconden rust.

Zet de volgende stap..

Wil jij een strakke en platte buik ? Neem dan ook de reverse crunch op in je buikspieroefeningen schema

Wil je meer weten over de juiste techniek en trainingsmethodiek? Lees dan meer over onze buikspieroefeningen youtube kanaal.