1 december 2016

Crunches voor beginners en gevorderde

crunches

Crunches

Crunches zijn vormen van buikspieroefeningen die je buikspieren extra isoleren tijdens het trainen.

Deze oefeningen geven net even iets meer prikkels aan je buikspieren dan de bekende sit-ups.  Er is namelijk een verschil tussen beide vormen van buikspieren trainen.

Verschil tussen sit-ups en crunches

Bij crunches til je alleen je bovenste gedeelte van je rug van de grond. Bij sit ups komt je hele rug van de vloer. Het gevolg is dat je bij sit-ups ook andere spiergroepen traint tijdens je oefening. Crunches zorgen voor een focus op je buik.

Crunches oefeningen

Er zijn heel veel crunches oefeningen. Je kan er bewijzen van spreken een eigen crunch schema maken.

Leg raises

Zo zijn leg raises een bekende oefening die door met name veel vrouwen wordt gedaan. Met deze oefeningen train je naast je buikspieren ook nog eens je dijen.

Side crunches

Een andere bekende crunch oefening zijn side crunches.  Deze oefening zorgt ervoor dat de zijkant van je buik mooi in model komt.

Klassieke Crunch

Ook is er de klassieke crunch. Deze crunch is één van de eerste buikspieroefeningen waarmee je zou moeten beginnen tijdens je buikspieren training. De techniek is eenvoudig en je zorgt voor een goede warm-up voor je spieren. Het zijn met name je bovenste buikspieren die je traint met deze crunch. Een uitleg van deze crunch vind je hieronder.

De klassieke Crunches uitleg 

Voordat je fanatiek van start gaat is het verstandig om eerst deze uitleg door te nemen. Een goede techniek en houding zorgt voor sneller en betere resultaten.

Stap 1: Ga rustig op je rug liggen bij voorkeur op een matje.
Stap 2: Buig je knieën zo dat ze in een hoek van 45 graden komen te staan.
Stap 3: Plaats beide arme losjes achter je hoofd en laat je ellebogen rustig naar buiten vallen zodat ze op de zelfde hoogte komen als de heupen. Zorg er voor dat je ruimte tussen je kin en borst houdt en dat je naar boven kijkt gedurende de oefening.
Stap 4: Beweeg je langzaam naar voren met je hoofd richting je knieën. Dit doe je door de buikspieren aan te spannen.
Stap 5: Blijf druk houden op je buikspieren en beweeg weer langzaam terug naar de startpositie.

Een alternatief voor crunches is de plank oefening

Ben jij een beginner en wil je rustig op je eigen tempo beginnen? Dan is de plank oefeningen een mooie oefeningen voor jou.

Bij deze buikspieroefening neem je een pose aan en span je jouw buikspieren aan. Vervolgens blijf je gedurende een bepaalde periode in deze pose staan.  Gegarandeerd dat je naar verloop van tijd jouw buikspieren voelt branden. Vanwege de eenvoudige techniek van de plank oefening is deze oefening uitermate geschikt voor beginners om mee te starten.