calorieën-verbrandenCalorieën

Wil je afvallen of juist aankomen? Dan is het niet alleen handig om te weten hoeveel calorieën je dagelijks binnenkrijgt maar ook om te weten hoeveel je nodig hebt om tijdens je dagelijkse leven goed te kunnen functioneren.

Krijg je te veel binnen? Dan wordt het tijd om de extra calorieën te verbranden. Om te achterhalen of je te veel of juist weinig binnen krijgt is er door het voedingscentrum een handig meetmiddel ontwikkeld. De calorieenteller.

Wat zijn calorieën? 

Een calorie is de eenheid waarin energie wordt uitgedrukt. De voedingsmiddelen industrie gebruikt deze benaming om aan te geven hoeveel energie er in een product zit.

Eigenlijk klopt de vaak gehoorde zin van “teveel calorieën eten maakt je dik” dan ook niet. Je kunt een calorie niet eten want dit zijn geen bestandsdelen maar eenheden.

De door de voeding binnen gekregen calorieën zorgen er voor dat het lichaam wordt voorzien van de nodige energie. Deze energie is de brandstof om goed te kunnen functioneren. Je zult het misschien niet zeggen maar voor alles wat je doet heb je energie nodig, zelfs voor slapen.

Het aantal kcal dat een mens nodig heeft(energie behoefte) is afhankelijk van een aantal factoren zoals leeftijd, geslacht, spiermassa en levensstijl.

Calorieën hoe werkt het?

Stel je hebt 3100 kcal per dag nodig dan is het belangrijk om te onderzoeken uit welke producten je deze calorieën haalt. Daarbij is de schijf van vijf een handig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je alle onmisbare voedingsstoffen binnen krijgt. Over het algemeen bestaat een tussendoortjes uit 110 kcal per keer. Wanneer je de gegevens verzameld hebt is het mogelijk om vast te stellen of je voldoende, te veel of te weinig kcal binnen krijgt.

Een goede hulpmiddel om dit in kaart te brengen is ook hier weer het eetschema. Bij dit schema houd jij 2 à 3 weken bij wat je eet, vervolgens kun je per dag uitrekenen hoeveel kcal aan energie je gemiddeld binnen krijgt.

Calorieën verbranden

Krijg je structureel te veel kcal binnen, dan wordt het tijd om maatregelen te nemen zodat obesitas voorkomen kan worden. Je kunt minder of anders gaan eten of meer gaan bewegen. Met name met een actievere levensstijl ben je instaat om op kortere termijn vet te verbranden. Wandelen en afvallen gaan goed samen. Een echte aanrader dus. Je verbrandt niet alleen meer vet maar je kan ook je hoofd leegmaken. Ben jij geinteresseerd? Probeer dan eens ons afvallen door wandelen schema of ons wandel schema afvallen.

Een andere optie om meer te verbranden is fietsen. Pak daarom eens vaker de fiets . De hoeveelheid calorieën dat je verbrand met fietsen is namelijk best de moeite waard.

Ben je wat avontuurlijker ingesteld? Dan is skeeleren de manier voor jou om af te vallen. Met skeeleren verbrand je raptempo de nodige calorieen.